Szczęście i my

Szczęście to pojęcie obszerne i trudne do zdefiniowania. Każdy rozumie je jakoś inaczej. Łatwiej powiedzieć jest, kiedy było się szczęśliwym niż wyczuć ten moment kiedy włąśnie jest się szczęśliwym. Psycholodzy chętniej używają niezgrabnego ale ponoć bardziej naukowego pojęcia „dobrostan” (ang. wellbeing) i prowadzą obszerne badania dotyczące tej kwestii. Czy można świadomie zwiększyć swoje „odczucie szczęścia”?

Kontynuując wakacyjne, a więc lżejsze tematy, wyciągnąłem z zakurzonego archiwum dwa artykuły z amerykańskiego czasopisma „Time”, opublikowane ponad 10 lat temu. I choć samo czasopismo ma oczywiście popularny charakter, to jednak jakość jego jest na najwyższym poziomie, a w artykułach tego typu cytowane są zwykle wyniki całkiem poważnych naukowych badań.

Artykuły przytaczam na końcu tego bloga, pozostawiając zainteresowanym lekturę w języku angielskim. Tu jedynie przytoczę najważniejsze tezy, oparte na wynikach badań prowadzonych w ramach tzw. psychologii pozytywnej (kierunek w psychologii, powstały w końcu XX wieku, specjalizujący się w zagadnieniach pozytywnych odczuć człowieka, a nie tylko zjawisk patologicznych czy chorób).

Jak poczuć się lepiej?

W artykule przytaczanych jest kilka sposobów, dość prostych do wprowadzenia, które – podobno, wg wyników badań – zdecydowanie i pozytywnie wpływają na własne sampoczucie:

  • Wypisz na kartce lub w notesie rzeczy, za które jesteś wdzięczny w życiu, które cię cieszą. Trzymaj tę kartkę pod ręką i regularnie ją uzupełniaj. Co dzień albo co tydzień.
  • Rób dobre uczynki albo inne działania wspierające innych. Nawet w najcięższych czasach i sytuacjach, są zawsze inni, którym wiedzie się gorzej niż tobie. Poszukaj jakichś działań, uczynków, może drobnych wpłat, aby inni odczuli twoje podejście.
  • Przywiązuj wagę do drobnych życiowych przyjemności na co dzień. To może być smak świeżej truskawki albo to, że na parapecie zakwitł tobie kwiat. Niektórzy psycholodzy zalecają nawet, abyś takie obrazki zapisał w swojej pamięci, i przypominał je sobie w trudniejszych chwilach.
  • Podziękuj swojemu dobrodziejowi. Komuś, od kogoś nauczyłeś się czegoś ważnego, może kogoś, kto kiedyś ci pomógł. Może mu/jej powiedz to wprost, albo zadzwoń czy napisz mail. Forma jest drugorzędna, nie czekaj jednak, zrób to dziś!
  • Naucz się wybaczać. Pozbądź się pretensji poprzez napisanie tego do osoby, która cie kiedyś skrzywdziła lub oszukała. Akt wybaczenia działa oczyszczająco i robi miejsce na inne odczucia, a gniew i żądza odwetu, kontynuowane przez dłuższy czas, bywają toksyczne.
  • Poświęć czas i wysiłek rodzinie i przyjaciołom. Zdziwisz się, jak bardzo drugorzędne dla życiowego zadowolenia jest twoja zamożność, stanowisko w pracy czy nawet twój stan zdrowia! Okazuje się, że najsilniejszy wpływ w tym względzie mają twoje relacje z osobami bliskimi
  • Zadbaj o siebie – te wydawałoby się proste działania, takie jak „wyspanie się” albo uprawianie sportu, może joga albo po prostu… dużo głębokiego, szczerego śmiechu, każdy z tych elementów może znacząco poprawić twoje samopoczucie. Znajdź takie sposoby, które odpowiadają tobie. Pamiętaj o nich i stosuj je regularnie. Zdziwisz się, jak pozytywny może być ich wpływ na ciebie.
  • Znajdź własne sposoby na stres i życiowe przeciwności. Nikt nie jest od nich wolny.

Na zakończenie
Z wypisanych tu sposobów łatwo się śmiać. Łatwo podsumować to krótko i ironicznie: Amerykanie chcieliby mieć poradnik na wszystko. Życie przecież nie jest takie proste! Uczulałbym jednak szanownych blogowiczów przed pochopnym przypięciem lekceważącej etykietki temu podejściu. Nie każdemu – oczywiście – musi ono pasować, ale jednak warto zauważyć, co jest drugą, nieco skrajną alternatywą. Cierpienie w milczeniu? Obwinianie świata za to, że nie jest tak jak być powinno? Frustracja i pogrążanie się w odczuciu, że świat jest niesprawiedliwy? Amerykanie są znani z tego, że próbują rozwijać w sobie poczucie „sprawstwa”, inaczej mówiąc „wewnętrznie umiejscowionej kontroli”. Wypisane wyżej sposoby, mają w tych działaniach pomóc. I wskazują ciekawy kierunek.

Na końcu wpisu podałem jeszcze inny artykuł, z tego samego wydania „Time’a”, z 2005 roku, poświęconego „szczęściu ludzi”.  W drugim artykule większość elementów jest zbieżna z artykułem pierwszym. Choć pojawiają się także nowe elementy, nawiązujące chwilami do „7 nawyków skutecznego działania” Stephen’a Covey’a. Widzisz może, które to?

Miłej wakacyjnej lektury!

Xxxxxxxxxxxxxxx
xxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Want to lift your level of happiness?

Here are some practical suggestions from University of California psychologist Sonja Lyubomirsky. Satisfaction or at least a temporary boost, is guaranteed!

Count your blessings
Gratitude list or journal. Make a list of everything and everyone for whom you are grateful. Write until you run out of things to write about. Then I recommend you do two things with this list:

  • Keep it handy, in a place where you can regularly see it. We all need the reminder.
  • Keep adding to it. This keeps gratitude in the present and the future.

Or, alternatively, in your gratitude journal, write down three to five things for which you are currently thankful — from the mundane (your peonies are in bloom) to the magnificent (a child’s first steps). Do this once a week, say, on Sunday night. Keep it fresh by varying your entries as much as possible.

Practice acts of kindness/Gratitude action
In addition to those mentioned above, what actions can you take on a consistent basis to demonstrate your gratitude? How can you demonstrate that you understand that „yours is a life of great privilege”? In a tough economy, in any economy, there are always those who have it tougher than you. What actions can you take on a regular basis to help out? It’s a great way to model gratitude for your children, too.

These should be both random (let that harried mom go ahead of you in the checkout line) and systematic (bring Sunday supper to an elderly neighbour). Being kind to others, whether friends or strangers, triggers a cascade of positive effects — it makes you feel generous and capable, gives you a greater sense of connection with others and wins you smiles, approval and reciprocated kindness — all happiness boosters.

An idea for Christmas presents is to forfeit them. „Am I crazy?” you ask. Get your family to agree to it beforehand and instead buy gifts for the less fortunate and, as a family, deliver them on Christmas morning.

Savour life’s joys/Mindfulness
Pay close attention(be mindful) of all of your experiences from momentary pleasures and wonders to the sweetness of a ripe strawberry or the warmth of the sun when you step out from the shade. Some psychologists suggest taking „mental photographs” of pleasurable moments to review in less happy Times.

Thank a mentor
If there’s someone to whom you owe a debt of gratitude for guiding you at one of life’s crossroads, don’t wait to express your appreciation — in detail and, if possible, in person

  • Gratitude call. Call someone to whom you are grateful. Tell them specifically what you are grateful for and the difference they have made in your life
  • Gratitude email. Email someone to whom you are grateful. Having it in writing means much. I have printed out emails that thanked me for certain things. Some are on the wall in my office, some are in a file. They are great reminders.
  • Gratitude letter. Remember letters? They still exist. They still work. And they make quite an impression in this world of easy and instant communication. They can become someone’s treasures

Learn to forgive
Let go of anger and resentment by writing a letter of forgiveness to a person who has hurt or wronged you. Inability to forgive is associated with persistent rumination or dwelling on revenge, while forgiving allows you to move on.

Invest time and energy in friends and family
Where you live, how much money you make, your job title and even your health have surprisingly small effects on your satisfaction with life. The biggest factor appears to be strong personal relationships.

Take care of your body
Getting plenty of sleep, exercising, stretching, smiling and laughing can all enhance your mood in the short term. Practised regularly, they can help make your daily life more satisfying.

Develop strategies for coping with stress and hardships/Build your resilience
There is no avoiding hard times. Religious faith has been shown to help people cope, but so do the secular beliefs enshrined in axioms like „This too shall pass” and „That which doesn’t kill me makes me stronger”. The trick is that you have to believe them.

Our Employee Wellbeing Programme (EWP) is available 24 hours if you want to discuss this or any other wellbeing matter. Call us on 0861872862 or email us at help@lifeassist.co.za This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. .

http://www.pursuit-of-happiness.org/science-of-happiness/

 

 

Positive Psychology and the Science of Happiness – TIME 2005

On the internet and in bookstores, a thousand gurus tout different remedies for human misery. How can we find out which remedies work? We need to consult one of our greatest gurus, the scientific method. Recently we have seen a dramatic upsurge in scientific studies on Positive Psychology and the science of happiness or to put it simply, discovering what makes happy people happy. Fortunately, many of these studies point to specific ways of thinking and acting that can strongly impact our sense of well-being and happiness. The resulting discoveries are enriching the practices of counseling, clinical psychology, psychiatry and life coaching. In these pages, we review the most scientific studies and translate the results into non-technical English.

 

The 7 Habits of Happy People

Relationships
Express your heart. People who have one or more close friendships are happier. It doesn’t seem to matter if we have a large network of close relationships or not. What seems to make a difference is if and how often we cooperate in activities and share our personal feelings with a friend or relative. Continue »

Caring
Cultivate kindness. People who volunteer or simply care for others on a consistent basis seem to be happier and less depressed. Although “caring” can involve volunteering as part of an organized group or club, it can be as simple as reaching out to a colleague or classmate who looks lonely or is struggling with an issue.

Exercise
Keep moving. Regular exercise has been associated with improved mental well-being and a lower incidence of depression. The Cochrane Review (the most influential medical review of its kind in the world) has produced a landmark analysis of 23 studies on exercise and depression. One of the major conclusions was that exercise had a “large clinical impact.”

Flow
Find your flow. If we are deeply involved in trying to reach a goal, or an activity that is challenging but well suited to our skills, we experience a joyful state called “flow.”

Spiritual Engagement and Meaning
Discovering Meaning. Studies demonstrate a close link between spiritual and religious practice and happiness. Spirituality is closely related to the discovery of greater meaning in our lives. As the psychologist Martin Seligman emphasizes, through the meaningful life we discover a deeper kind of happiness,

Strengths and Virtues
Discover and use your strengths. Studies by experts such as Martin Seligman in the new field of Positive Psychology show that the happiest people are those that have discovered their unique strengths (such as persistence and critical thinking) and virtues (such as humanity) and use those strengths and virtues for a purpose that is greater than their own personal goals (Authentic Happiness: Using the New Positive Psychology to Realize Your Potential for Lasting Fulfillment).

Positive Mindset: Optimism, Mindfulness and Gratitude
Treasure gratitude, mindfulness, and hope. Of all the areas studied in the relatively young field of positive psychology, gratitude has perhaps received the most attention. According to studies conducted by Martin Seligman, grateful people have been shown to have greater positive emotion, a greater sense of belonging, and lower incidence of depression and stress. Continue »

Positive Psychology and the Science of Happiness: What’s the difference?
Many definitions of both terms exist, but a simple answer to this question is that Positive Psychology is a subset within the broader field we call the Science of Happiness,  which extends to the natural as well as social sciences. For example, Positive Psychology is largely focused on the study of positive emotions and “signature strengths,” yet the Science of Happiness extends, for example, to such areas as exercise and

psychological well-being as well as the impact of self-disclosure on happiness in human relationships.

 

http://content.time.com/time/interactive/0,31813,2028999,00.html

http://content.time.com/time/magazine/article/0,9171,1015921,00.html

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.