Mała, zwykła firma poza branżą?

Jesteśmy zewsząd bombardowani obrazkami ludzi sukcesu. Ten założył start-up, który ma kiedyś konkurować z Facebookiem. Tamten opatentował unikalne rozwiązanie. Ci jeszcze wpadli na pomysł unikalnego produktu. A co zrobić jeśli ktoś nie mierzy tak spektakularnie. Chciałby mieć coś bardzo zwykłego, możliwie stabilnego, z przyzwoitym dochodem, ale żadne tam kokosy… Czy to realne?

RYNEK *****     UMIEJĘTNOŚCI *****         BARIERY ***       PERSPEKTYWY ****      (#)

Dziś chwila oddechu od pięknych, unikalnych przykładów udanych firm. Dziś sama proza codziennego życia. Niekoniecznie w mieście, a tym bardziej w dużym. Podaję poniżej pięć przykładów firm, zarówno w wielkim mieście (2), niewielkim mieście (2) ale i na wsi (1). Żadna z nich nie ma unikalnego pomysłu. Ot zwykłe lokalne usługi: a to prosta obsługa informatyczna firm, gdzie indziej bar (potem także restauracja) na podmiejskim osiedlu, kursy BHP (ale i pierwszej pomocy), siłownia albo sklep z bielizną.

Co jest także bardzo charakterystyczne w podanych przykładach to to, że liderzy zakładali te firmy poza obszarem swojego wykształcenia. Kursy BHP prowadzi polonista, siłownię prowadzi wspólnie rodzeństwo: student budownictwa i pani magister o profilu humanistycznym. W jednym jedynym przypadku sklepu z bielizną, właścicielką ma skończoną średnią szkołę handlową. Mężczyzna w średnim wieku, który na osiedlu otworzył najpierw bar, a potem małą restaurację także nie ma wykształcenia branżowego. Jest więc prawie jak w tym przedwojennym powiedzeniu „nie matura lecz chęć szczera zrobi z ciebie oficera” (przedsiębiorcę, chciałoby się powiedzieć).

Z pieniędzmi na start bywa różnie. Jedni mają finansowanie własne, jak w przypadku siłowni prowadzonej przez rodzeństwo, gdzie pierwszym krokiem był zakup nieruchomości i jej remont. Łączny koszt inwestycji sięgnął pół miliona złotych i trudno sobie wyobrazić, aby młodzi wspólnicy mieli takie środki własne. Wyraźnie w tym przypadku start młodych przedsiębiorców był znacząco wspierany przez rodziców.

Jednak już w przypadku sklepu z bielizną koszty wynosiły 30 tys. zł. Taka suma jest już – tym czy innym sposobem – w zasięgu większości z nas. Także i w tym przypadku obyło się bez kredytu. W przypadku firmy oferującej szkolenia BHP nakłady – choć niepodane – były zapewne jeszcze mniejsze, rzędu kilku tysięcy złotych.

Praktycznie w każdym przypadku sporo jest wokół konkurencji oferujących podobne produkty. Konkurencja jest rzeczą oczywistą. Jeśli jej raczej nie ma, a tak jest w przypadku szkoleń BHP, to raczej dlatego, że rynek wygląda na niszowy.

 

PODSUMOWANIE:

Prowadzenie własnego biznesu (a życie w ogóle) to niełatwa sprawa i nie każdy się do tego andaje. Jednak ci, którym chodzi to po głowie niech pamiętają, że najtrudniejszy jest ten pierwszy krok. Podjęcie ryzyka, wyjście poza strefę komfortu, czasem dobrowolne a kiedy indziej wymuszone zwolnieniem z pracy czy bezskutecznym poszukiwaniem etatu.

Pokonanie oporu psychicznego, decyzja o podjęciu ryzyka, trafienie odpowiedniego miejsca i tematu, konsekwencja, cierpliwość i dużo własnej pracy – żadne cuda, nic co nie jest poza zasięgiem typowej osoby z naszych kręgów.

A może Tobie własny biznes „chodził kiedyś po głowie”? Pomysły leżą na ulicy! Wystarczy je podnieść. Schylić się! I nie szukaj sobie pretekstów, że nie możesz spróbować.

 

Xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

(#)    UWAGA rozpoczynamy nową kategorię wpisów na blogu – BIZNESOWE INSPIRACJE

W tej kategorii pokazywać będziemy firmy, które można naśladować. Pamiętajmy, że pomysłów nie da się patentować! Są one bezpłatnie „do wzięcia” z rynku.

Poszczególne kryteria oceny oznaczamy gwiazdkami, w skali od 1* do 5*****. Im więcej gwiazdek w danym kryterium, tym firma bardziej nadaje się do rozważenia jako baza do ewentualnego naśladownictwa

Kryteria oceny opisywanych firm  (im więcej gwiazdek, tym firma lepiej nadaje się do ewentualnego naśladownictwa): 

RYNEK   – czy rynek dla produktów/usług jest potencjalnie duży?

UMIEJĘTNOŚCI – czy od lidera wymagane są unikalne umiejętności?

BARIERY   – czy są jakieś specyficzne dla branży bariery, które trzeba pokonać?

PERSPEKTYWY – czy za 2, 5, 10 lat popyt na te usługi będzie rósł? Malał?

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

1.      Siłownia (małe miasto)

 

  • FIRMA – siłownia w małym mieście (prawie 10 000 mieszkańców)
  • LIDERZY: brat (24 lata) studia na budownictwie – w trakcie, siostra (30) lat, ukończone studia humanistyczne
  • GENEZA – W połowie 2014 roku zakupiono ceglany budynek po dawnym dworcu kolejowym. Wcześniej był tu sklep z artykułami budowlanymi, meblami. Od 2014 do 2015 roku remont, w lutym 2015 roku otwarcie siłowni. Otwarcie odbyło się przy wsparciu Ewy Chodakowskiej – odbył się prowadzony przez nią trening, rozdawano napoje, koszulki itd.
  • W lutym 2016 obchodzono rok działalności.
  • OFERTA: siłownia, zajęcia na świeżym powietrzu, zumba, sztuki walki, aerobik, color festivals, crossfit, różne nowinki ze świata sportu.

Trenerzy personalni i zajęcia prowadzone przez charyzmatycznych specjalistów.

  • INWESTYCJA: pół miliona zł (finansowanie własne), zakup budynku z małym terenem zielonym, remont, zakup sprzętu.
  • ZATRUDNIENIE: kilku trenerów, niektórzy na stałe, inni na zajęcia, recepcjonistki.
  • KLIENCI: mieszkańcy miasta
  • KONKURENCJA: siłownia przy hali widowiskowo-sportowej, klub sportowy z siłownią
  • CO ZAWAŻYŁO O SUKCESIE FIRMY: ciekawa aranżacja wnętrza (zajęcia na poddaszu), uczynienie z siłowni modnego, stylowego miejsca, obecność dobrze wyszkolonej, charyzmatycznej kadry, reklama w mediach społecznościowych, częste akcje marketingowe, konkursy, w których można wygrać gadżety z logo siłowni albo karnety.

 

 

2.      Sklep z bielizną (miasto powiatowe)

  • PRODUKT – bielizna między innymi piżamy, skarpetki, koszule nocne, rajstopy, getry…, ale również koszulki męskie.
  • LIDER – kobieta, wykształcenie: ukończyła szkołę handlową w Gnieźnie, lat 46, pochodzenie: Gniezno.
  • GENEZA: Właścicielka zawsze marzyła o sprzedawaniu w sklepie. Już jako dziecko udawała, że sprzedaje babki w piaskownicy. Gdy dorosła postanowiła skończyć szkołę handlową, a następnie pomagała w sklepie u jej ojca ( sklep „second hand”). Następnie pracowała jeszcze w kilku sklepach. W końcu udało jej się otworzyć (ok. 5 lat temu) swój własny sklep. Lider zastanawiał się również nad otwarciem kolejnego sklepu z takim samym produktem.
  • NAKŁADY: Niezbędny nakład na założenie firmy to ok. 30 000 zł. Właścicielka wszystkie koszty pokryła z własnej kieszeni.
  • KLIENCI – mieszkańcy miasta i okolicznych wsi.
  • MARKETING – Główna reklama nastąpiła poprzez lokalne radio, gdzie została umieszczona reklama o otwarciu sklepu oraz przez ulotki.
  • KONKURENCJA – jest kilka podobnych sklepów, ale w innej okolicy.

 

 

3.      Internetowy wizerunek firm (duże miasto)

    • FIRMA – działa w branży IT. Firma została założona 4 lata temu przez dwóch kolegów, którzy poznali się podczas okresu studiowania. Obecnie właściciele firmy nie zatrudniają dodatkowych osób, nie przewidują w przyszłości takiego zatrudnienia.
    • OFERTA – Zajmują się tworzeniem stron www, projektowaniem grafik, pozycjonowaniem oraz innymi kampaniami internetowymi np. regularnym prowadzeniem fanpage’y dla innych firm.
    • LOKALIZACJA – początkowo mieszkanie jednego z założycieli firmy, ze względu na brak możliwości wynajmowania biura. W późniejszym czasie biuro powstało w Szczecinie – mieście rodzinnym jednego z liderów. Aktualnie posiadają również biuro w Łodzi – miasto rodzinne drugiego z założycieli.
    • FORMA PRAWNA – spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
    • GENEZA – pomysł na założenie firmy powstał w wyniku frustracji związanych ze znalezieniem satysfakcjonującej pracy oraz nagłą stratą pracy przez jednego z założycieli firmy. Głównym pomysłodawcą był absolwent AWF-u, który zaproponował wykorzystanie umiejętności kolegi, który ukończył studia informatycznych. Największym nakładem początkowym były koszty miękkie związane przede wszystkim z poświęceniem czasu na wykonanie pierwszych zleceń robionych dla firm z kręgu znajomych. Proces uruchamiania firmy był spontaniczny, nie stosowano biznesplanu, ani też innych mechanizmów pomocnych w założeniu firmy. Kluczowym momentem przy założeniu firmy był marketing szeptany związany z trafny wykonaniem zleconego zadania – promocji firmy zlecającej.
    • PRODUKT I RYNEK – Klientami firmy są inne firmy, które potrzebują e-marketingu i reklamy. Ewolucja produktu nastąpiła wraz z wzrostem zapotrzebowania i rozwojem nowych metod e-marketingu. Na samym początku oferowano jedynie prowadzenie i tworzenie strony www, Facebook itp. Aktualnie w ofercie jest pozycjonowanie, adwords. Firma ma również propozycję obejmująca badanie rynku i opinii publicznej. Proces związany z reklamą oferty firmy jest znacząco rozbudowany ze względu na promocyjny charakter działalności. Proces dotarcia do klienta jest praktykowany zarówno w formie mobilnej- mailowej, telefonicznej jak i osobiście.
    • KONKURENCJA – W Łodzi działa 10 podobnych firm, natomiast w Szczecinie 4. Zapotrzebowanie na tyle duże, że konkurencja aktualnie nie stanowi dla nich większego problemu. Firma wyróżnia się na tle konkurencji niższymi cenami oraz rzetelnym i indywidualnym podejściem do klienta. Skuteczną ochroną przed konkurencją są rabaty, liczne konkursy oraz sezonowe wydarzenia. Mówią, że gwarantują skuteczność i nowoczesne rozwiązania w najniższej cenie.
    • LIDERZY – Jest liderów dwóch. Pierwszy z nich to absolwent AWF-u w wieku 35 lat. Drugi lider ukończył studia informatyczne również w wieku ok 35 lat.
  • PODSUMOWANIE – Zdaniem lidera o sukcesie zaważyła przede wszystkim silna motywacja. Twierdzi, że w momencie gdy został nagle zwolniony z pracy otrzymał ogromną motywację związana z presją zarabiania pieniędzy, aby się utrzymać. Zapytany o najtrudniejszy element, odpowiada, że była to bariera psychiczna związana z podjęciem ryzyka, strachu przed niepowodzeniem, stratą własnego czasu, oraz koniecznością utrzymania przez pewien czas przez rodziców. W szeregu rad wypowiedzianych przez lidera dla młodych przedsiębiorców były przede wszystkim : aby zbyt szybko się nie poddawać, bo czasem największe porażki po jakimś czasie okazują się sprawami błahymi oraz by nie czekać, żeby zostać zmuszonym do założenia własnej firmy z życiowych powodów, ale wziąć sprawy we własne ręce i po prostu próbować.

 

 

4.      Szkolenia z BHP i pierwszej pomocy (miasto powiatowe)

 

  • PRODUKT: szkolenia z zakresu pierwszej pomocy, ochrony p-poż, BHP
  • LIDER: magister filologii 30 lat
  • GENEZA: rozmowa z kolegą, który miał podobną firmę w innym mieście
  • NAKŁADY: na początku wydatki na kursy, reklamę, wynajem lokalu ok. 60 tys.
  • PROCES URUCHOMIENIA: pracował jako nauczyciel, po godzinach zajmował się rozkręcaniem firmy
  • KLUCZOWE MOMENTY: zatrudnienie dodatkowych instruktorów
  • KLIENCI: głównie firmy zobligowane prawnie do takich szkoleń, placówki państwowe
  • ROZWÓJ: możliwość w przyszłości wejścia w coaching
  • MARKETING: strona www, portale społecznościowe
  • KONKURENCJA: w okolicy niewielka
  • SUKCES – dzięki małemu wysyceniu rynku i wykwalifikowanym pracownikom

 

 

5.      Bar i mała restauracja na osiedlu (duże miasto)

 

  • LOLKALIZACJA: osiedle w mieście wojewódzkim, dość oddalone od centrum
  • PRODUKT: tradycyjne jedzenie, w tym regionalne (restauracja + bar)
  • ZATRUDNIENIE: kilku kucharzy, barman, kelnerzy
  • LIDER: mężczyzna, 50 lat
  • POMYSŁ: nie było niczego podobnego w okolicy
  • NAKŁADY początkowe: ok. 100 000 zł; źródła finansowania: wkład własny + niewielki kredyt
  • PROCES URUCHAMIANIA: ogólna koncepcja czym ma się zajmować, co będzie serwowane oraz znalezienie lokalu pod wynajem
  • KLUCZOWE MOMENTY: wykupienie dotychczas wynajmowanego lokalu, zmiana z baru na restauracje + bar
  • KLIENCI: mieszkańcy osiedla
  • OFERTA: poszerzenie oferty o dania na ciepło
  • MARKETING: w formie roznoszonych ulotek + ogłoszenia w internecie
  • KONKURENCJA: obecnie brak konkurencji na terenie osiedla, najbliższe restauracje o podobnym menu są na tyle daleko, że nie podejmują specjalnej walki z konkurentami
  • PODSUMOWANIE: – co zaważyło na sukcesie: dobra lokalizacja – bez podobnych lokali – rady: nie bać się próbować

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.